Kjettingstrammere - Lebus


EN 12195-3 tar for seg lastsikringsutstyr av kjetting og kjettingstrammere.
Alle Perma kjettingstrammere utsettes for 125 % av LC under produksjonen.

 

Utforming krok

Viktig for en kjettingstrammer med kroker er at utformingen av støtten til kjettingen er korrekt slik at kjettingen hviler i kroken med støtte. 


Lengde arm strammer

Her ser man at nyere design har kortere arm enn tidligere. Noe merkelig kan man mene når man vet at visse benytter forlengelsesrør på håndtaket for å øke nedspenningskreftene. Årsaken til disse kortere håndtakene er at EN 12195-1 setter krav til hvor mye spenning man kan ha i strammeren i forhold til surringsstyrken (LC). Standard oppspenningskraft skal være mellom 10 % og 50 % av LC. (0,1LC > STF < 0,5LC).

STF er kreftene strammeren generer ved maks 50 kg (daN) belastning på håndtaket. 8 mm G100 har en LC på 5 tonn og da sier normen at forspenning ved 50 kg's trykk på håndtaket maks kan være 2,5 tonn (25 kN). Litt avhengig av hvordan strammeren er gjenget så vil en tradisjonell lebus fint klare 2,5-3t forspenning og da har man redusert lengden på håndtaket for å redusere kreftene. 

En kjettingstrammer må løses ut ved å jekke ut spenningen og gir da ingen risiko for personskade i så måte.
Hva tåler surringsfestene? Er fortsatt biler med surringsfester med bruddstyrke på 2,5 tonn (LC 1,25t) der ute.

Vår nye 8 mm spenner har en STF på 3 tonn (30kN - 3000 daN).​

Kjettingstrammer med eller uten sperre på krok

EN 12195-3 sier at det skal være en anordning på lebus så ikke kjettingen kan gå ut av kroken. 

Vi har valgt å tilby begge deler. Årsaken til dette er at kjettingstrammere som oftest er benyttet på åpen transport og at det fort kan feste seg is på vinterstid. Skulle man være så uheldig å bøye pinnen når man slår av isen blir produktet ubrukelig med mindre man kan rette opp pinnene igjen. Ved bruk av leppe blir leppen slått bort.
Videre så er det ikke forlengelse i utstyret som det ved bånd og liten risiko for at det skulle bli nok slark til at kjettingen gikk ut av spenneren. 
Norsk forskrift sier at man kan følge EN 12195, men kan også gjøres på andre måter dersom man dokumenterer det. Surrer du riktig skal ikke kjettingen kunne falle ut av kroken.
Forskrift, §3-3, punkt 4.

Har du kjøring i utlandet så velg kjettingstrammer med sikringspinne.

Våre G120 lebuser kommer i to utgaver

Ny lebus øye-øye + G120 koblingsledd og innkortningskrok.
Pewag sin helt nye RSKWP lebus med sammenleggbart håndtak.

Nyhet 13 mm med full kapasitet 

Vår nye 13 mm kjettingstrammer fyller nå kapasiteten til kjetting G100 og man får da økt LC med nesten 3 tonn mot tidligere. Bruddstyrken er dermed økt fra 21 til 26,8 tonn.

 

Kapasitet surrekjetting